A sport mindenkié, és mindenki megtalálja a kedvére való ágazatát is benne, legyen akár férfi, nő, felnőtt, gyerek, legyen profi sportoló, vagy egy olyan ember, aki csak a szabadidejében mozog kedvtelésből. A legtöbben magát a sportot a testmozgással és az egészséggel is összekötik, ami nem véletlen, hisz a sportágak zöme fizikai terheléssel jár, és az izomzatot is igénybe veszi. Léteznek azonban olyan – talán kevésbé ismert – szakágak, amelyekhez minimális vagy éppen annyi fizikai erőbevitelre sincs szükség.
Magyarországon körülbelül 2005 óta van jelen az e-sport ám azóta sem tett szert országos ismertségre ez a hivatalosan is sportnak elkönyvelt, ám még jócskán kiforratlan ágazat, mely a számítástechnikai fejlődéseknek köszönheti létrejöttét. Manapság nem túl szokatlan, ha a gyerekek a grund helyett otthon, a telefonnal, laptoppal vagy egyéb eszközön (PS, Xbox, tablet) játszanak. Tehetik ezt egész könnyedén a barátaikkal is, hisz az internet segítségével nagyon elterjedté váltak a különféle online is űzhető játékok, például az EA Sports által forgalmazott népszerű FIFA sorozatot minden évben több millióan vásárolják meg. A fiatalabb korosztály számára tehát egyáltalán nem újdonság, hogy más emberekkel mérkőzzenek meg egy számítógépes vagy más platformon futó játékban, továbbá az sem áll távol tőlük, hogy megmutassák magukat a nagyközönségnek, hisz nem egy fiatalnak van már saját youtube csatornája.
Aki egy kicsit előrelátóbb volt sejthette, hogy az idő múlásával ezek a többszemélyes játékok versenyszerűen is játszhatók lesznek. Sőt, emlékszem, hogy amikor körülbelül 10 éves voltam, már én és a barátaim is játszottunk a Counter Strike régebbi kiadásával, – ami gamer körökben szintén ismert, és az új verziójával már e-sport szinten működő játék – és arról álmodoztunk, hogy egy nap majd ezzel fogunk pénzt keresni.
Az országban az évek múlásával egyre jobban ismertté vált a fogalom, 2013-ban például a már korábban említett FIFA, futball szimulátor Európa-bajnokságán a magyar csapat a legjobb 4 közé jutásért vívott harcban vérzett el. Korábban is értünk el benne szép sikereket, így mondhatni, hogy történelme is van az e-sportnak hazánkban, ugyanakkor mégis nagyon kevesen ismerik, és ezt a kicsi réteget is a fiatalabb korosztály képezi.
Napjainkban a sportra kiemelkedő anyagi ráfordítás történik, így jogosan merül fel a kérdés, hogy vajon mennyi pénz van az e-sportban?
Szintén 2013, tehát a példa informatikai idősíkon nézve már-már réginek is mondható, így az említett összegek és számadatok csak emelkedtek. Egyre inkább jellemző az a stratégia, hogy a játékkiadók és gyártók saját maguk szponzorálják brutális pénzösszegekkel az általuk szervezett bajnokságokat, e-sport szempontokból. Ez a lépés a kiadók részéről egy önbefektetés is, hisz ha a versenyek által népszerűbb lesz a játék, úgy az eladási szám is nőni fog.
A legjobb példa készítők által finanszírozott megmérettetésekre a League of Legends nevű online játék, ahol maga a Riot szervezi a „League Championship Series (LCS)” névre keresztelt versenyt.
Ezen a versenyen lehetőséget adnak a világ legjobb csapatainak, hogy először saját kontinensükön vívjanak selejtező mérkőzéseket, majd a végén összeeresztve a többi kontinens bajnokaival kiderüljön ki a világ legjobb csapata. Az európai és az amerikai selejtezőkön átszámítva körülbelül 25 millió forint volt külön-külön az összdíjazás, a népszerűség emelkedésével pedig ezek a számok a jövőben csak nőni fognak.
A profi e-sportolók is egyre többen lesznek, ők hivatásos játékosként havi pénzért hódolnak kedvenc időtöltésüknek. A nézők, ahogyan más sportágakból így innen sem hiányozhatnak, az egyes versenyeket a szervezők az interneten közvetítik élőben, a példánkban említett LCS európai döntőjét közel 250 ezren követték figyelemmel.
Sokan vitatják, hogy valóban sportnak vehető-e ez az ágazat. A támogatói főként azért gondolják, hogy kétségtelenül belefér a sport égisze alá, mert itt is ugyan szükség van a szenvedélyre, és a felkészülésre, mint például a labdarúgásban. Fontos, hogy jól tudj együttműködni, és gyorsan alkalmazkodni a játékhelyzetekhez, megtanulni a taktikákat, ami rengeteg gyakorlást és mentális felkészültséget igényel.
A kulcsszó talán a lehetőség, ami az e-sportban rejlik. Ahhoz, hogy valakiből profi játékos legyen szükséges anyagi befektetés és rengeteg gyakorlás, de mivel az e-sportolók kevésbé népszerűek és keresettek egyelőre ebből csak egy viszonylag szűk réteg tud megélni. Üzleti, gazdasági szempontból megéri befektetni, mert a fentebb említett elv szerint a játékosok száma csak nőni fog, így a pénz megtérül, valamint a népszerűség gyarapodásával hirdetők és szponzorok száma is bővülni fog.
A következő e-sport rovatainkban a legnépszerűbb játékok bemutatása következik, érdekességekkel, aktualitásokkal.
Honlapunkon megjelenő kiemelt tartalmakat a Vasi Korall Kft. támogatja!