E-sport rovatunk a következő részéhez érkezett (4.). A mai témánk az egyik legnépszerűbb freemium játék, a World of Tanks (WOT). A „freemium” kifejezésből már kitalálhatják, hogy a játék ingyenesen letölthető, azonban a játékon belül egyes extra, a játékunkat segítő tartalmak megvásárolhatóak.

A World of Tanks – ahogy a neve is mutatja – egy 3d-s csapatalapú többjátékos tank szimulátor, ahol világháborús tankokkal kell harcolnunk az ellenséges csapatok ellen PvP alapon, azaz más emberek ellen online. A játékot a Wargaming.net forgalmazza, első verziója – az orosz fejlesztők miatt nem meglepő módon – Oroszországban jelent meg, 2010. október 30-án. Az eleinte csak PC-n elérhető program ma már Xboxon és Playstation 4-en is játszható, és ennek köszönhetően a játékosok száma csak növekszik.

Egyes statisztikák szerint naponta közel 1 millió aktív játékossal rendelkezik a WOT, és ez a szám naponta körülbelül 30 ezer felhasználóval növekszik.

A játék támogatja a magyar nyelvet, továbbá a könnyen megtanulható irányítása miatt rengeteg jó értékelést kapott 2013-ban. A negatívumok közt a már említett prémium tartalmak szerepeltek, mivel az ezekre előfizető játékosok előnyt élveztek társaikkal szemben. Sajnos ez a lehetőség manapság is rengeteg játékra jellemző, azonban a gyártók szemszögét is szem előtt tartva érthető ez a fajta üzletpolitika.

A jelenlegi álláspont szerint a WOT azonban hátrányt szenved a többi e-sport játékkal szemben, mivel a rendezvények és a versenyek száma jóval kevesebb. A World of Tanks marketingje meg sem közelíti a korábban már bemutatott Counter Strike Global Offensive, a League of Legends, vagy a FIFA marketingjét.

Természetesen a profiknak itt sem kell szűkölködniük, a 2015-ben megrendezett World Cyber Arena nevű versenyen több mint 300 ezer dollár volt az összdíjazás. Összehasonlításképp egy CS:GO versenyen ez a szám az 1,5 millió dollárt is elérheti.

Magyarországon pár éve kezdtek el versenyeket szervezni ebben a játékban, igaz ekkor még csak PC-s platformon volt elérhető. Két évvel ezelőtt azonban a játék Playstationre is kijött, és ezt kihasználva mindjárt rendeztek is egy e-sport versenyt a PS platform számára.
A történelmi első bajnokságra 15 darab 7 fős csapat nevezett, és ami a legfontosabb, magyarok is képviselték magukat a versenyen, a HSOKK nevű honi klán, ha már megjelent, meg is nyerte rögtön a CPL Liga WOT 2016 névre keresztelt megmérettetést.

Szerencsésnek mondhatom magam, mivel a napokban lehetőségem volt beszélni a HSOKK klán egy tagjával, Vass Zoltán készségesen nyilatkozott:

„Úgy készültünk erre a versenyre, hogy magyar klán – legalábbis PS felületen – még nem szerepelt ilyen megmérettetésen. Rengeteget készültünk a mérkőzésekre, és egyre jobbak és jobbak lettünk. Ahogy telt az idő kezdtük elhinni, hogy megnyerhetjük a bajnokságot, ami végül sikerült is, különleges érzés volt azt hiszem ezt az egész csapat nevében mondhatom.” – idézte fel az emlékeit Zoli a versenyről.

Ugyan a korábbiakban fejtegettük, hogy milyen ma Magyarországon az e-sportok helyzete, meglehet-e élni jelenleg ebből, azonban egy játékos véleményénél semmi sem mutatja tisztábban a képet.

„Magyarországon egyre jobban kezd elterjedni az e-sport fogalma. Ha jól tudom, Debrecenben indul e-sport tanszék, és a rendezvények száma is egyre csak növekszik. Véleményem szerint azonban, egyelőre Magyarországon maximum a legjobb League of Legends (szintén freemium játék) csapatnak, a Unikornis Loversnek van erre lehetősége. Nyilván ha te magad szervezed a versenyeket, abból a támogatók segítségével lehet bevétel, de játékosként csak nemzetközi versenyeken való szerepléssel lehet ebből anyagilag is profitálni.”

(Korábban már megírtuk, hogy Diósgyőrben, a DVTK égisze alatt e-sport szakosztály indult el, az erről szóló cikkünket ide kattintva elolvashatják.)

Végezetül afelől érdeklődtem, hogy mi a helyzet a klánnal mostanában, egyáltalán játszanak-e még a játékkal.

„Kisebb-nagyobb megszakításokkal a mai napig együtt játszunk. A kérdésed pedig nagyon is aktuális, mert jelenleg ugyan úgy a CPL ligában veszünk részt a csapattal, és az első csoportmérkőzésünket meg is nyertük. Érezhető a folyamatos fejlődés a múlt évhez képest, ma már sokkal komolyabb jutalmak, és sokkal erősebb mezőny jellemzi ezt a versenyt, de pénzdíjas megmérettetéseket egyelőre csak a PC-s platform számára rendeznek.”

A HSOKK klán egy CPL ligás mérkőzésén keresztül betekintést nyerhetünk a játékba.

Érdekességek: 
-A játék 2011-ben bekerült a Guiness Rekordok Könyvébe, az egyszerre elérhető legtöbb online játékos kategóriában, amikor 91.311 játékos játszott egyszerre az orosz szerveren. Ezt a számot egy évvel később saját maguk döntötték meg, 2012 áprilisában 217.000-en játszottak egyszerre.

-A játékban több mint 140 féle harcjármű elérhető, és a készítők ígérete szerint a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően ez a szám az 500 modellt is elérheti.

-A World of Tanks jelenleg a 16. helyen áll az e-sport játékok ranglistáján, a bevételeket tekintve. Világszerte a többi játékhoz képest kevésnek számító, 47 hivatalosan regisztrált versennyel. A 33 ország közül Magyarország a 23. ebben a játékban, az esportearnings.com adatai szerint.

Jövő pénteken egy újabb játékot bemutatásával jelentkezünk.
A múlt heti rész ide kattintva elérhető.

Honlapunkon megjelenő kiemelt tartalmakat a Vasi Korall Kft. támogatja!