Az etap előtt Eisenkrammer Károly, a viadal főszervezője az MTI-nek elmondta: reméli, hogy a Két-bükkfa-nyeregig tartó emelkedő háromszori megmászása után balesetmentes lejtmenteket teljesít a mezőny. Elárulta: az elmúlt hetek versenyein történt balesetek miatt a soron következő sík szakaszok befutóinál az eredetileg tervezetthez képest 1-1,5 méterrel szélesebb célkapukat állítanak fel a még nagyobb biztonság érdekében. A szakasszal kapcsolatos várakozása az volt, hogy a magyar élkerékpárosok ne kerüljenek időhátrányba.
Az 1963 méter szintkülönbséget tartalmazó szombati etapon korán kialakult egy kilencfős szökevénycsoport – hazai kerékpáros nélkül -, amely négy perc feletti előnyt dolgozott ki. A World Tour-sorok nem adtak versenyzőt ebbe a bolyba, így a főmezőny élére előbb a Jumbo-Visma, majd a Mitchelton-Scott állt, majd sorra szálltak be az üldözésbe a világelit csapatai, s vezetésükkel az utolsó húsz kilométerhez közeledve az emelkedőn sorra befogták az időközben nyolcfősre zsugorodott szökevénycsoport tagjait.
A csúcs felé közeledve Valter Attila húzta meg a sort – övé is lett a hegyi hajrá -, ennek köszönhetően egy kilenc bringásból álló csoport leszakította a mezőny nagy részét. A különbség 23 másodpercig is nőtt, ám a nagy sebességre kapcsoló üldözők ledolgozták a hátrányt, így az elsőségről sprinthajrá döntött. Aberasturi (Caja Rural-Seguros-RGA) az ausztrál Kaden Grovest (Mitchelton-Scott) és a cseh bajnok Adam Toupalíkot (Elkov-Kasper) megelőzve diadalmaskodott.
A két Vuelta a Espanán is szerepelt 31 esztendős etapelső elmondta, a záró körben kerékpárt kellett cserélnie, csapata azonban nagy segítségére volt a felzárkózásban, a mezőny együttműködésének köszönhetően befogták a szökést, ő pedig néhány kanyarral a vége előtt kedvező pozícióba került, és a Várhegy emelkedőjén a leggyorsabbnak bizonyult. Sikerével ő lett a magyar körverseny történetének első spanyol szakaszgyőztese.
Legjobb magyarként Dina Márton (Kometa-Xstra) a 18. helyen ért célba. Az MTI-nek úgy nyilatkozott: mivel a mostani emelkedő nem volt túl meredek, így sokan maradtak együtt, küzdeni kellett a pozíciókért, ő pedig ezen a napon nem tekert igazán kirobbanó formában.
“Jó, hogy megjöttem az elejével” – mondta. Előre tekintve úgy fogalmazott, a soron következő, sík szakaszokon oda kell figyelni.
“A szél ezeken bekavarhat” – hangsúlyozta. Elárulta: a Kékestetőn a csapata érte fog dolgozni. – “Bízom benne, hogy ott majd meg tudom mutatni, mi van bennem igazán.”
Valter az MTI érdeklődésére kiemelte: bár az első két körben a Duna-parton haladva hektikus volt a pozicionálás, komolyabb “tűzijátékra” számított. Az első szökés befogásánál kiemelte a sokat dolgozó Peák Barnabás (Mitchelton-Scott) szerepét.
Mint mondta, az utolsó emelkedőn érezte magában az erőt, majd miután egyeztetett egy csapattársával, növelte a tempót, így kialakítva egy kisebb élcsoportot.
“Sokat mentem nagy tempón, ám sajnos a Mitchelton-Scottból velünk lévő srác mindent megtett, hogy ne érjünk haza, mivel hátul a csapata hozta a sprinterüket. Együttműködéssel bennünk lett volna a szakaszgyőzelem, sőt, akár az összetettet is eldönthettük volna, hiszen volt húsz-harminc másodperc előnyünk is. Mindazonáltal jó jel, hogy így is maradt bennem egy kevés, jók voltak a lábaim, és az utolsó szakaszon lesz még lehetőségem bizonyítani” – fejtette ki Valter, aki 27. lett 13 másodperc hátránnyal.
A szakasz krónikájához tartozik, hogy a célegyenesre fordulva Valter csapattársa, Kamil Malecki bukott, a fejét fájlalta és gyaníthatóan eltört a kulcscsontja, így ő nem fejezte be a szakaszt.
A mezőnyre vasárnap a Debrecen és Hajdúszoboszló közötti 158 kilométeres sík – 565 méter szintkülönbséget tartalmazó – etap vár. A 41. Tour de Hongrie-n a szerdai kékestetői befutóig a versenyzőkre 826 kilométer vár.

Eredmény, 1. szakasz, Esztergom-Esztergom, 118 km:
————————————————-
1. Jon Aberasturi (spanyol, Caja Rural-Seguros RGA) 2:48:04 óra
2. Kaden Groves (ausztrál, Mitchelton-Scott) azonos idővel
3. Adam Toupalík (cseh, Elkov-Kasper) a. i.
…18. Dina Márton (Kometa-Xstra) a. i.

A Tour de Hongrie további programja:
2. szakasz, vasárnap: Debrecen-Hajdúszoboszló, 158 km (565 m)
3. szakasz, hétfő: Karcag-Nyíregyháza, 182 km (516 m)
4. szakasz, kedd: Sárospatak-Kazincbarcika, 180 km (1150 m)
5. szakasz, szerda: Miskolc-Gyöngyös-Kékestető, 188 km (3259 m)

Honlapunkon megjelenő kiemelt tartalmakat a Vasi Korall Kft. támogatja!